Datsun Cedric 430 / Datsun 280C 1979 - 1983

De 430-serie werd geproduceerd van 1979 tot 1983. Motoren grotendeels overgenomen van de vorige generatie. De meeste exportmarkten ontvingen de 2.8 L L28 OHC I6 of de nieuwe LD28 dieselversie, de Datsun 280C. [7] Voor taxigebruik in Singapore en Hong Kong was de 2.2-liter dieselmotor nog steeds verkrijgbaar in de zogenaamde 220C; Dit model werd ook verkocht als sedan of bestelwagen in Japan totdat het werd geannuleerd met de facelift van 1981. [8] Dit was de eerste generatie Cedric met beschikbare schijfremmen op vier wielen, hoewel bij de goedkoopste versies trommels rondom werden gemonteerd. Styling werd bereikt met de medewerking van Pininfarina, wat een schoner imago oplevert dan de vorige generatie. De achterwielophanging werd opgewaardeerd naar een star link coil-systeem.

Vanaf augustus 1980 werd de zescilinder 2,8-liter dieselmotor toegevoegd aan de Van en Wagon-modellen in Japan. [8] Een lock-up koppelomvormer werd toegevoegd aan de viertraps automatische transmissie, die in juni 1982 werd toegevoegd. [7] Deze nieuwe transmissie leverde een aanzienlijk lager brandstofverbruik op, maar moest wel de bodemplaat worden aangepast om een ​​bredere transmissietunnel te creëren. Op dat moment kreeg de bestelwagen met L20-motor een versie van de motor die voldeed aan de emissienormen van 1981; dit model kreeg de nieuwe chassiscode V431. [8] In februari 1983 werd de "Excellence" -uitrusting toegevoegd om te helpen bij de verkoop van de laatste 430 auto's vóór de introductie van de nieuwe Y30, uitgerust met ofwel de turbomotor of de L20-motor met brandstofinjectie. Dit model benaderde de top van de Brougham-bekleding, maar in een lagere belastingschijf en met speciale tweekleurige verf.

De 2,0-liter L20ET met turbocompressor verscheen voor het eerst in de Cedric en zijn zusterauto, de Gloria in december 1979, een primeur voor de Japanse markt. [9] De productie begon eigenlijk twee maanden eerder. [8] Om de officiële goedkeuring van deze motor te krijgen, vestigde Nissan de aandacht op het energiebesparende vermogen van de turbomotor. In een andere primeur voor Japan kreeg de atmosferische 280E elektronische brandstofinjectie en het ECCS-motormanagementsysteem. Al deze primeurs hebben ertoe bijgedragen dat de Cedric / Gloria uit de 430-serie werd uitgeroepen tot Japan's Car of The Year of 1979. [9] Het uitrustingsniveau van de SGL-F kwam beschikbaar met de turbomotor vanaf april 1981, toen de serie ook een facelift kreeg. Op dit moment klom het vermogen van de L28-motor van 145 tot 155 pk (107 tot 114 kW).

De dieselmotor die voor het eerst werd geïntroduceerd met de vorige generatie, werd aangevuld met een 2,8 liter inline-zes dieselmotor, een primeur voor de Japanse markt. [9] Deze, de LD28, werd in oktober 1979 geïntroduceerd, iets later dan de benzineversies, en bleef in productie tot september 1985. Hij was ongewoon stil en comfortabel voor een diesel uit deze periode en vond een groot deel van de particuliere kopers. [10] Oorspronkelijk was hij alleen leverbaar met een automatische transmissie; een model met vijf versnellingen arriveerde in februari 1980 (bestelwagens en wagons kregen pas drie maanden later de handmatige optie). [8] Vooral voor taxi's en wagenparkgebruik bleven ook de zuinigere 2- en 2,2-liter viercilindermotoren uit de SD-serie beschikbaar. [7] Deze modellen met lagere specificaties kregen vier ronde koplampen, evenals de LPG-modellen met de 95 pk (70 kW) L20P-motor.

De tweedeurs coupé werd niet meer aangeboden en werd vervangen door de op Skyline gebaseerde Nissan Leopard luxe sportcoupé. Een vierdeurs cabrioletversie werd in kleine aantallen beschikbaar gesteld voor speciaal gebruik. Deze werden voornamelijk gekocht door overheidsinstanties voor ceremonieel gebruik en werden niet te koop aangeboden aan het grote publiek.

De 430-serie Cedric werd in Taiwan geassembleerd en verkocht als de Yue Loong Cedric 2.0 en 2.4. Aanvankelijk codenaam 806, werd het de 807 na een kleine facelift.

Dit was de laatste Cedric die op veel Europese markten werd verkocht, aangezien de compactere (maar nog steeds ruime) Laurel nu verkrijgbaar was met dezelfde dieselmotor en beter paste bij de Europese behoeften

Bron: Wikipedia