A10 - motor

De motor:

De A10 is een 1,0-liter (988 cc) motor, uitgebracht in september 1966 in het modeljaar 1967 Datsun 1000. De A10 had een krukas met drie hoofdlagers. Boring was 73 mm en slag was 59 mm (hetzelfde als de Nissan C-motor). Met een Hitachi-carburateur met twee cilinders en een compressieverhouding van 8,5 op 1 produceerde deze motor 62 pk (46 kW, 61 pk) bij 6000 tpm en 8,5 kg⋅m (83 N⋅m; 61 lb⋅ft). De Datsun 1000 Coupé, geïntroduceerd in september 1968, was uitgerust met een opgewaardeerde A10-motor met een vrij stromend uitlaatspruitstuk met dubbele uitlaat met verhoogde compressie, nu 9 op 1. Met een herziene carburateur produceerde deze motor 66 pk (49 kW; 65 pk). ). Exportversies van de A10 zoals geïnstalleerd in de Datsun 100A produceerden 59 pk (43 kW, 58 pk) SAE bij 6000 tpm en 8,3 kg⋅m (81 N⋅m; 60 lb⋅ft) bij 4000 tpm.

Een riemaangedreven SOHC-versie van de A10 werd begin jaren negentig gebouwd als de E10.

Toepassingen
1967-1970 Nissan Sunny (B10, B20; Datsun 1000)
1971-1976 Nissan Cherry (E10; Datsun 100A)
1974-1978 Nissan Cherry F-II (F10)
1978-1981 Nissan Pulsar / Cherry (N10)

 

Aanhaalmomenten cilinderkop en klepspeling:

Aanhalen in twee stappen. Eerste keer 5 kgm en tweede keer 7 kgm. Van uit midden beginnen en dan vanuit midden in concentrische cirkels naar buiten. Er zit een kopbout bij  met een T teken op de kop van de bout. Deze bout is ingesnoerd maw hij is in het midden wat dunner dan de andere bouten. Deze moet , als je aan de voorkant van de auto staat met de motor naar je toe, aan de linkerkant in het midden zitten. Deze bout zorgt er voor dat de olie er langs kan om de tuimelaar as te smeren. De klep speling is 0,25 mm voor de inlaat klep en 0,30 mm voor de uitlaat klep.